Hoe een telefoongesprek tussen Stijn en Koen, in de eerste dagen na de oprichting van Bytesize, Intigriti de allereerste klant van Bytesize maakte.
De samenwerking is er eentje op de lange termijn. Al vijf jaar! Jaren van (radicale) beweging, continu aanpassen aan de veranderende context van een scale-up, massaal groeien in volle Covid-hysterie en zoveel meer... Een tijd vol schitterende momenten en ook de occasionele curve-ball. Maar altijd schouder aan schouder en de blik op de horizon.
Wat een uitdagende rollercoaster rit die Bytesize samen met de rockstars van Intigriti mocht beleven... Voeten in de modder en van heel dichtbij. Bedankt voor de afgelopen jaren #TeamIntigriti. Op naar de volgende 5!
Koen, we were introduced by Ruud (thanks again!) without much context. During our first call we both felt the great connection and a few weeks later you were part of the team.
I'm so grateful that you are my counterpart when it comes down to processes and structure, streamlining the organization and keeping an eye on scalability. You are the true example of the solid guy with his heart at the right place - thanks for having my back!
I'm super proud that you are part of my team and you've been through this rollercoaster with the company, thank you for your trust and confidence. Now let's rock it for the next 5 years!
Stijn Jans, Founder IntigritiVan start-up naar wereldmerk
Schalen tijdens een pandemie? Dat kan!
Europa als speeltuin
Gedurende de periode na de financieringsronde groeide het bedrijf uit tot een 35 koppig team gevestigd in Antwerpen. De klantenstroom bleef evenmin uit, en met trots konden we de eerste groep wereldwijde marktleiders aankondigen!
Met de groei van de operaties en de toenemende eisen van enterprise klanten werd de noodzaak aan een meer holistische benadering van de organisatie steeds duidelijker voelbaar. Het startsein om aan de slag te gaan met het ontwerpen en implementeren van een eerste, pragmatische organisatieblauwdruk. Op maat gemaakt, met nadruk op het stroomlijnen van kernprocessen en besluitvormingsstructuren om meer voorspelbaarheid te creëren.
Hoewel de impact in eerste instantie vooral gericht was op productontwikkeling en ondersteuning, software development en release-management, werden tegelijkertijd flexibele en voortdurende aanpassingen gemaakt aan het commerciële en community-model van Intigriti.
Van A naar B
Na een succesvolle Series A, was Intigriti klaar om in de B-league te spelen. Octopus Ventures leidde de ronde, met participatie van ETF Partners en EnBW New Ventures. De inzet van deze ronde? Na een succesvolle eerste oefening op schaalbaarheid, gaan de trainingswieltjes eraf. Het doel van deze ronde is ... schalen, schalen, schalen, ... en SCHALEN.
De impact op de organisatie was tijdens deze ronde zonder twijfel de meest intensieve - en eerlijk gezegd soms ook de meest pijnlijke. Alle troeven die we als kleine start-up hadden opgebouwd, moesten nu snel een duidelijke nieuwe richting krijgen om het team effectief te kunnen blijven ondersteunen. Anders bestaat het risico dat ze, onbedoeld maar toch genadeloos, tegen de bedrijfsresultaten en menselijke aspecten ingaan, hoe goed bedoeld ook.
Groeien met hart en ziel
Een team dat tijdens COVID was uitgegroeid tot 120 FTE en nu ook een stevige poot had in London HQ, schreeuwde om een duidelijke richting, een missie en een strategische visie.
Het leiderschap van Intigriti moest naar een hoger niveau getild worden en geleidelijk aan het operationele loslaten. Het opzetten en ondersteunen van een leiderschapsteam en -cultuur werd van essentieel belang om ervoor te zorgen dat de waardevolle talenten van alle teamleden (creativiteit, ondernemerschap, betrokkenheid, passie, ...) hun plaats kregen en de medewerkers als een (h)echt team de strategische doelen van Intigriti konden verwezenlijken.
Tegelijkertijd moest het people beleid zich heroriënteren om trouwe medewerkers ook in de volgende stap van hun carrière waarde te blijven bieden. Er kwam meer aandacht voor retentie, learning & development, management ondersteuning, carrièrepaden en strategisch loonbeleid en minder focus enkel op rekrutering. De schat aan kennis, kunde en de impact op de organisatiecultuur van die compagnons-de-route is namelijk goud waard voor de organisatie (en om eerlijk te zijn, ook voor jezelf als persoon...).
Voor sommige pioniers werd de organisatie in deze fase onvermijdelijk te groot. Soms scheidden dan ook de wegen. Nooit leuk en een heuse emotionele leerervaring voor jezelf en voor de organisatie, maar wel belangrijk om ook van het afscheid voor beide partijen een zo waardevol mogelijk moment te maken.
En temidden van al die veranderingen en leermomenten, werd het aantal medewerkers 'gewoon' verder verdubbeld, deze keer ook op internationaal niveau...